30 Jun 2016

Tabiat Hisap Jari

Assalamualaikum w.b.t

Ehem, gigih tulis entry hari-hari..hahaha..moga aku  istiqomah.
Siapa ada anak yang suka hisap jari angkat tangan!ooo..ramai jugak, so aku tak keseorangan lah dalam hal ini..haha (ayat sedapkan hati sendiri).

Aku terbaca satu artikel berkaitan "Stop Thumb Sucking!" dalam majalah HealthToday edisi Mei 2016.Sentap juga baca artikel tu sebab terasa bersalah sangat sebab biarkan Adam hisap jari dari kecik sampai sekarang!4tahun...macam-macam kaedah aku dah cuba untuk stop Adam daripada hisap 2 jari dia, jari telunjuk dan jari tengah  (T-----T)

TAPI TAK BERJAYA


Adam tengah layan~~

Adam dan giginya + air liur..hehe
Menurut artikel dalam majalah tu, kebanyakkan kanak-kanak akan berhenti tabiat menghisap jari sebelum umur 5 tahun sebab mereka malu dengan rakan-rakan di sekolah. 

Betol, aku sokong sebab Adam memang tak hisap jari kat sekolah (aku selidik dengan cikgu Adam)…tapi, "kain lampin busuk" dia wajib bawa letak dalam beg. Tiap-tiap pagi bila hantar ke sekolah, dalam kereta memang Adam hisap jari, package sekali dengan "kain lampin busuk" dia selit celah tangan. Sampai je kat sekolah, Adam akan suruh letak "kain lampin busuk" dia kat dalam beg dan automatik tak hisap jari.

So, aku dan Mr.ALM dah pernah try, kami sembunyikan kain lampin busuk dia.

Apa korang rasa Adam buat? Apa lagi, meraung dan menangis lah cari kain lampin busuk dia…hmmmm, aku jenis yang tak tahan dengar Adam nangis....naluri seorang ibu…hehehe, aku bagi balik la "kain lampin busuk" dia.

 Ye..tahu..aku perlu tegas,tapiiii….tak larat weh kalau hari-hari dengar Adam menangis. Ini semua salah Mr. ALM,kononnya taknak ajar Adam hisap pacifier atau puting, takut rosak gigi. So, dari kecik Adam dah dibiarkan hisap jari.



Kalau anak korang yang jenis suka hisap jari/tangan, hisap baju atau kain..please..jangan biarkan dia syok sendiri…bagi pendapat aku, better bagi hisap pacifier sebab kita memang tak boleh halang naluri menghisap tu.

Belajar daripada pengalaman sendiri, anak ke-2 aku, Adhwa kami bagi hisap pacifier dari kecik…dan alhamdulillah tak sampai umur setahun lebih, Adhwa dah tak hisap pacifier. Senang je, kami buang semua pacifier dan cakap kat Adhwa pacifier dia hilang, mula-mula Adhwa menangis juga..tapi tak lama. 


Adhwa 

TAPI

Kalau yang jenis hisap jari ni susah, sebab ianya anggota badan..tak boleh main buang-buang..haha. 

Semoga entry ini memberi manfaat kepada yang sudi membacanya.

(^-^)
proudmom




2 comments:

  1. hahahahahahahaha

    ye la xkan nk sorok jari pulak kan.

    hahahahaha. aku gelak lagi. pasal adam aku mmg panas tgk die isap jari. aku sumbat pacifier. tu pon gigih mak stdy pasal pacifier. semangat sangat! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. budak2 mmg suke kn hisap jari..yg jenis hisap baju lagi parah..basah kuyup bjunye..haha,nanti dah besar sikit ko try la slow2 pisahkan pacifier Adam tu..fighting!!!=)

      Delete