3 Nov 2016

Dosa Takhbib-Perosak Rumah Tangga Orang Lain


Assalamualaikum w.b.t~

Apa itu Dosa Takhbib? Jom sama-sama baca, faham dan JANGAN menjadi penyebab penceraian rumah tangga orang lain!. -terEMO pulak..hehe.

*********************************************************************************
Diantara dosa besar yang mungkin jarang diketahui oleh kita adalah Dosa Takhbib. Menjadi penyebab penceraian dan kerosakan rumah tangga. Kerana kehadirannya, membuat seorang wanita menjadi benci suaminya dan meminta untuk berpisah dari suaminya.

Makna Takhbib

Dalam Syarah Sunan Abu Daud Azim Abadi (w. 1329 H) menjelaskan, takhbib secara bahasa ertinya menipu dan merosak. Dengan menyebut-nyebut keburukkan suami di hadapan isterinya atau kebaikan lelaki lain di depan wanita itu. (Aunul Ma’bud, 6/159).

مَنْ خَبَّب زوجة امرئ أي خدعها وأفسدها أو حسن إليها الطلاق ليتزوجها أو يزوجها لغيره أو غير ذلك

"Siapa yang melakukan takhbib terhadap isteri seseorang, maknanya adalah siapa yang menipu wanita itu, merosak keluarganya atau memotivasinya agar cerai dengan suaminya, agar dia boleh menikah dengannya atau menikah dengan lelaki lain atau cara yang lainnya". (Aunul Ma’bud, 14/52).

Ad-Dzahabi mendefinisikan takhbib:

إفساد قلب المرأة على زوجها

"Merosak hati wanita terhadap suaminya." (al-Kabair, hal. 209).

Dalam Fatwa Islam, usaha memisahkan wanita dari suaminya, tidak hanya dalam bentuk memotivasi si wanita untuk menuntut cerai dari suaminya. Yang juga termasuk takhbib adalah ketika seseorang memberikan perhatian, simpati, menjadi teman chatting terhadap wanita yang sedang ada masalah dengan keluarganya.

وإفساد الزوجة على زوجها ليس فقط بأن تطلب منها الطلاق ، بل إن محاولة ملامسة العواطف والمشاعر ، والتسبب في تعليقها بك أعظم إفساد ، وأشنع مسعى يمكن أن يسعى به بين الناس .

"Merosak hubungan isteri dengan suaminya, tidak hanya dalam bentuk memotivasi dia untuk menggugat cerai. Bahkan semata upaya memberikan simpati, belas kasihan, berbagi rasa, dan segala sebab yang membuat si wanita menjadi jatuh cinta kepadamu, merupakan bentuk merosak (keluarga) yang serius, dan usaha paling licik yang mungkin boleh dilakukan seseorang." (Fatwa Islam, no. 84849)

*********************************************************************************
Haa...dah faham apa itu Dosa Takhbib? Meh nak tambah sikit, kalau dah tahu lelaki yang kau suka tu dah berkahwin, ada anak ke, takde anak ke...
JANGAN TERUSKAN HUBUNGAN ITU...

Kalau rasa nak marah time tengah berdiri, sila DUDUK..Kalau rasa nak marah tengah duduk, sila BARING...Istighfar banyak-banyak..terima kenyataan yang lelaki yang kau suka tu dah berpunya, jangan sesekali rasa DENDAM dan cuba nak runtuhkan rumah tangga mereka.

MARAH LAGI?

Cepat-cepat pergi bilik air ambil wudhuk dan solat sunat taubat ke, solat sunat istikharah ke minta dijodohkan dengan lelaki bujang, bukan laki orang...hehe.

Moga Allah S.W.T memelihara rumah tangga kita kepada yang dah berkahwin..moga bahagia till Jannah. Kepada yang bujang, moga Allah S.W.T menemukan korang dengan lelaki yang baik-baik...Ameen.

Thanks sudi baca entry ni, tajuk heavy sikit arini sebab nak bagi semangat kepada kawan-kawan yang pernah atau sedang ada masalah yang berkaitan =). Okay, bye!


3 comments:

  1. Allahuakhbar..takut nya... mgkin dlam tak sedar kita pernah melakukannya..moga Allah ampuni dosa2 kita... TQ sharing ilmu sis...
    Salam kenal ya, sy follow :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi atie, salam kenal juga =).Done follow u too..TQ sudi baca taw..

      Delete
    2. Salam Jumaat... sama2 sebarkan ilmu... alhamdulillah :)

      Delete